ljussättning
Ljusets hemligheter
Att fotografera är att måla med ljus. Att se, förstå och utnyttja ljuset är en förutsättning för en lyckad bild. Det finns tre olika typer av ljus man kan jobba med som fotograf, naturligt ljus, (dvs. solljuset), elljus och blixtljus.
Vad man gör när man fotograferar är egentligen inget annat än att registrera ljuset. Man utnyttjar det på olika sätt för att få det resultat man vill ha och skapar stämningar och effekter. I vissa situationer kan ett motiv innehålla många olika typer av ljus som gör att man måste välja vilket av dessa man vill utgå ifrån.
Ställer man till exempel en boll med solen i bakgrunden har man två olika ljusstyrkor att ta hänsyn till. Om man exponerar efter solen kommer bollen i förgrunden att bli väldigt mörk (underexponerad) och om vi istället exponerar efter bollen kommer bakgrunden att bli väldigt ljus (överexponerad).
Det ljus som träffar oss direkt från solen är hårt och skarpt i sin karaktär. Skuggorna blir därför i förhållande till belysta partier mycket hårda och framträdande. Starkt solljus ger mörka skuggor eller högdagrar som stör i bilden. Ljuset är mer lättarbetat om det inte lyser direkt på motivet utan kommer studsande indirekt. Det blir då mjukare, mer jämnt fördelat och har mindre kontraster. På grund av detta är en molnig dag fotografens bästa vän, tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro. Molnen diffuserar ljuset och gör det mjukt och jämnt fördelat.
Beroende på var solen står på dagen får man också olika typer av skuggor. Det sämsta fotograferingsljuset har man mitt på dagen när solen står rakt upp. I och med att ljuset kommer rakt uppifrån skapas inga skuggor som definierar motivet, utan den upplevs helt enkelt som platt och innehållslös. Detta är en anledning till att många landskapsfotografer uteslutande fotograferar gryning och skymning. Det ljus som faller på landskapet vid dessa tidpunkter tar fram kontraster och detaljer och gör det levande.
Om man som fotograf tar ett steg åt sidan eller ser motivet ur en annan vinkel ändras sannolikt även skuggor och ljus i bilden. Även justeringar i höjdled kan betyda mycket för hur motivet framställs. Ibland kan man även vara tvungen flytta sitt motiv för att få det perfekta ljuset. Här kan det vara värt att engagera sig lite extra och tänka efter innan man tar bilden. Det kan löna sig i efterhand.
vidare till Elljus/blixt